En ledares tre fokusområden

15 05 2012

Då jag har ägnat det senaste året åt att studer Ledarskap i församlingsmiljö känner jag en påträngade nödvändighet att dela några tankar kring ämnet ledarskap (som har kommit att bli ett av mina favoritämnen att diskutera, tillsammans med ”församling” och ”evangelisation”) på min blogg.

I skrivandets stund sitter jag och försöker sammanfatta min syn på ledarskap efter de gångna åren på Teamträningsskolan Mellansverige, och då speciellt detta ledarskapsår. En av de många uppgifter som innefattas i detta var att i tre punkter sammanfatta min ledarskapsfilosofi. Då detta kändes som ett luddigt begrepp för mig ändrade jag rubriken till ”En ledares tre fokusområden”. Jag valde att formulera mig så här:

En ledares tre fokusområden är…

 

  1. ..Andra människor.

En ledares drivkraft måste vara att göra någonting för andra människor. När ett ledarskap börjar handla allt mindre om andra människor och allt mer om ledaren själv är det ett osunt ledarskap: ledarkapet blir bara en maktposition som ledaren brukar efter egna begär. Det är när ett ledarskap slutar handla om andra som det blir farligt. Ett sunt ledarskap är inte glamoröst, ger inte materiell vinst och ett liv i lyx och flärd. En sund ledare är som en herde som ger sitt liv för sina får, inte förlorar det någonstans under klättringen upp för karriärstegen.

  1. ..Sig själv.

Det finns saker som jag idag gör och inte gör på grund av att jag just är en ledare. För en person i en ledarroll bygger mycket på karaktär och förtroende. Därför har jag satt gränser och gjort val som i andras ögon kan ses som överdrivna och onödiga. Men jag har insett att jag är en ledare 24/7 och därför behöver jag vara samma person hemma som ute bland mina ungdomar. Karaktären går före kompetensen, hur konstigt det än kan låta. Det är lättare att växa in i en ledar roll än att ta sig ur en dålig vana. En ledare måste på alla sätt vakta över sitt liv och vårda sina relationer till andra människor. En ledare leder alltid genom exempel, så var ett föredöme för dem du leder.

  1. ..Gud.

För att vara en sund ledare är det viktigt att ledaren själv tar rygg på någon. Även om andra förebilder och inspirationskällor är oerhört viktiga finns det ingenting så viktigt som att ta rygg på mästaren själv, Jesus Kristus. En ledare behöver ett fungerande andaktsliv för att dagligen hämta kraft och fästa sin blick på Jesus. Man kan inte ge utan att ha något att ge ut. Sittande vid Jesu fötter får ledaren i nåd ta emot allt som behövs för att klara av att både gå före Guds får och att puscha på bakifrån. En ledare bör alltid vara ledd av och överlåten till Gud.

Det finns oerhört mycket mer att säga. Om kompetens, uthållighet, överlåtelse till sin uppgift och mycket mer. Men detta blev mina tre punkter.

Boktips – Kristet ledarskap.

Ledarskap – Bill Hybels

Nästa generation ledare : 5 grundstenar för dem som vill forma framtiden – Andy Stanley

Developing the leaders around you – John C. Maxwell

 

Frida


Åtgärder

Information

One response

16 05 2012
Ake Fyrby

Mycket bra skrivet! Om en ledare är värd sin uppgift, leder han sin försam. rätt. Även då det gä’ller att visa på hur det kristna livet med frälsaren skall levas. Samt att alltid varna för saker som kan bryta ner en försam.

Kommentera

