Häng med på ett böneexperiment!

21 04 2012

Ni som följt min blogg vet att jag tidigare hade en bloggserie om den personliga andakten där jag delar olika sätt att be och läsa bibeln på och ger lite tips på hur man kan umgås med Gud i vardagen. Här kommer ytterligare ett sätt att prova på kanske mer under en begränsad tid, några dar eller en vecka då och då.

Det hela började med att jag för tre veckor sedan fick halsfluss. Dagen efter min penicillinkur var slut fick jag halsfluss igen, och jag är fortfarande sjuk. Därav har jag talat mycket i telefon när halsen inte vart helt igensvullen. En dag ringde en mycket god vän och berättade att han just nu provar på ett nytt sätt att vara med Gud på under en tid. Han berättar hur han hade börjat be var tredje timma. Varför just var tredje timma vet jag inte, men han hade säkert en bra orsak till det. Detta gjorde han dygnet runt, även på natten, då han satte ett alarm var tredje timma.

Jag blev väldigt inspirerad av min gode vän och provade under ett par dagar på en light-variant av detta: Jag såg till att min telefon pep till var tredje timma fram till 23 på kvällen, men under natten fick den vara tyst. Jag försökte att vid varje tillfälle be ca tio minuter. Det spelar ingen roll hur länge man ber ”bara man ber på riktigt och inte sitter av tiden” som min vän sa.

Så i princip oavsett vad jag hade för mig lade jag det åt sidan när min telefon pep till och gick undan för att vara tillsammans med Herren. Ibland var det underbart, ibland var det lite kämpigare, men jag kände att det var bra för mig att flera gånger om dagen påminna mig om att den tid jag spenderar med Herren är totalt livsviktig för att jag ska fungera.

Om du vill så skulle jag varmt rekommendera dig att prova på detta böneexperiment under några dagar. Det viktiga är inte hur länge du ber utan att du ber. Att några gånger per dag vända din blick och ditt hjärta till Herren, Han som är centrum och verkligheten själv, och säga ”Tack!”. Att påminna dig om att han är där varje stund. Det kan göra stor skillnad i ditt liv.

Frida


Åtgärder

Information

2 responses

14 05 2012
Ake Fyrby

Har hört talas om detta tidigare, men ska nu ta taG I detta. Tror att Jesus vill ha kontakt med oss hela tiden. Paulus sa ju Bed alltid! Det bör inte vara så svårt för mig som är pensionär. Gud välsingne dig.

15 05 2012
Frida

Hej Ake!
Jag instämmer! Paulus uppmanar oss till ständig bön. Någon predikant ska en gång ha yttrat ”Jag ber aldrig längre än fem minuter, men det går heller inte mer än fem minuter innan jag ber igen”. Det är något att bita i! Men de gånger man har Jesus med i det man gör, tänker och säger blir ofta väldigt bra. Jag skulle vilja få in vanan av att gå och ”småbe” titt som tätt ännu mer än jag har nu.
Gud välsigne dig Ake! och lycka till!

Kommentera

