Jesus commands us to go

7 03 2012

Jag tror att Gud ger oss olika utmaningar i olika skeenden i våra liv. Man blir aldrig ”färdig” som kristen, det finns ständigt saker att göra, och jag tror att Gud har ett fantastiskt äventyr planerat för var och en av oss. Ett äventyr som ibland både gör ont och känns besvärligt, men har jag lärt mig nåt under min vandring med Gud så är det att det alltid är värt det. Jag har säkert bangat 90 gånger av 100 när Gud utmanat mig att göra något för honom. Men de tio gånger jag faktiskt gick har förvandlat mitt liv – och andras. Ändå verkar jag aldrig lära mig att det är så.

I några veckor har något ständigt rört upp i mitt innersta. Det började med att jag läste en bok som heter Just a walk across the room (Sv. Ta första steget) av Bill Hybels. Den handlar om att vittna för andra och föra andra till tro. Otroligt utmanande läsning som påminner mig om något jag egentligen redan vet – att det finns människor runt omkring mig varje dag som behöver möta Jesus.

I matteusevangeliets 28:e kap finner vi de verser som brukar omtalas som ”missionsbefallningen” eller ”missionsuppdraget”. Jesus säger ”Gå ut i hela världen och gör alla folk till lärjungar.” Men tittar man på grundtexten så säger den egentligen inte ”Gå ut” utan mer ”när ni är gående”. Det betyder att uppmaningen inte handlar om att då och då sticka iväg och berätta om Jesus för någon, utan att vi är uppmanade att göra lärjungar DÄR VI GÅR FRAM! Vi snackar livsstil.

Detta är helt klart en av de jobbigaste bitarna att tänka på som kristen. Man tänker ofta att ”jag är frälst och ska till himlen!” och så pustar man ut och koncentrerar sig på att leva ett gött liv här på jorden. Javisst, har du bekänt Jesus som Herre i ditt liv så är han det, och då är du räddad. Allt är av nåd och du kan inte göra någonting för att förtjäna frälsningen. Men om du lyckas läsa igenom evangelierna utan att inse att Jesus inte vill att det glada budskapet ska stanna i ditt hjärta utan föras vidare till andra – då får du en livsförbrukning dumleklubbor av mig!

Jesus är tydlig. Andra. Lev för andra! Tjäna andra människor! Älska dem som dig själv! Det är en del av det liv Jesus tänkt för dig! Men ändå är det så många som tänker bort den delen (jag var och är ibland själv en av dem), och tänker ”Det är inte min uppgift!” eller ”Jag koncentrerar mig bara på de kristna!” eller ”Jag läser extra mycket bibel istället!”. Men vet du? Är du kristen så ÄR DET DIN UPPGIFT! Sen finns det människor med en speciell tjänstegåva att vara evangelist. Och ofta ber vi att Gud ska sända sådana till våra vänner, familjer och städer. Men DU är ju redan där! Det är bara du som har den kontakt med dina skolkamrater eller kolleger som du har, och Gud kan och vill använda dig i det. Vill du? Isåfall har jag lite tips och tankar till dig:

  1. Gud erbjuder dig att följa med på ett spännande äventyr. Det är inte så att han tvingar dig att göra något och hotar med att förstöra något av dina glädjeämnen om du inte vågar. Jag brukar säga att det inte finns några prestationskrav i Guds rike. Men Gud jublar för varje stapplande steg du tar! Och det är alltid värt det.
  2. Det är inte alltid man får se resultat, men när du väl har sagt den där saken eller gjort den där handlingen så ligger det i Guds och i din nästas händer. Du har gjort det du ska. Ofta är det någon som sår och någon annan som skördar. Kanske får du göra båda!
  3.  Vissa är grymt bra på att hoppa på folk på stan, bussen eller liknande. Men kanske är inte det det ultimata sättet för alla. Se dig omkring, vilka människor som du har en relation till behöver höra om Jesus? Det finns kanske en anledning till att just du har en relation till dem! Om man lyssnar på människors historier om hur de blev kristna så är det otroligt vanligt att de hade en kompis som bjöd med dem till kyrkan eller samtalade med dem. Och vet du – intresset för andlighet är enormt i dagens samhälle! Det är lättare att tala om Gud än du tror!
  4. I apg 4 läser vi om hur Petrus och Johannes står till svars inför stora rådet för att en lam man blivit botad. De slipper undan med en befallning om att aldrig mer tala om Jesus.  Väl tillbaka hos de andra troende gjorde de inte som det stora rådet befallt. De gav inte upp. De slutade inte prata om Jesus. De var säkert rädda, men det brann en eld i deras hjärtan: ”Vi KAN inte tiga om vad vi sett och hört!”. De troende samlas och ber om frimodighet att fortsätta.  ”Se nu hur de hotar oss, Herre, och ge dina tjänare frimodighet att förkunna ditt ord. Sträck ut din hand och bota de sjuka, låt tecken och under ske genom din helige tjänare Jesu namn.”. När de slutat be skakar marken och alla fylls av den helige ande och går frimodigt ut och fortsätter där de slutade med fara för sitt eget liv. Wow. Den här berättelsen lär mig så mycket. Framför allt så är jag aldrig ensam, och det är inte du heller! Och du har den helige Ande med dig som kan lägga sina ord på din tunga och fylla dig med frimodiget.
  5. Dock så är det alltid du som behöver ta första steget. Gud kan inte få dina ben att börja gå eller din mun att öppnas – det behöver du göra själv. Detta kan kännas både jobbigt och svårt. Människofruktan är ett satans påfund som håller allt för många kristna bundna. Men ju mer man går emot den desto lättare kan det gå. Och du kan alltid be helig Ande om direktion, öppningar i samtal mm.

What is a christian? I have a great defination- Someone who is bananas for Jesus!

– Keith Green, ur låten ”Jesus Commands Us To Go”

 


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: