När Gud helar II

3 12 2011

Under min uppväxt hörde jag näst intill aldrig talas om att Gud helar. Inte mer än att Jesus botade sjuka när han gick på jorden. Men är det något jag har lärt mig genom åren så är det att Gud inte gömmer sig, det är snarare så att Han älskar att dyka upp i sammanhang där han är välkommen, där det finns människor som längtar efter honom, vill tjäna honom och liknande. Gud vill visa sig, precis som han gång på gång svarade på israeliternas böner när de vandrade i öknen, alltid med motiveringen ”Då ska de inse att jag är Herren”. Det var det som hände första gången jag fick lära känna Gud som ”Herren vår läkare”.

Jag var på skidläger med ytterligare 300 ungdomar. Med bland oss fanns en tjej som bröt armen väldigt illa tidigt under lägret. Alla visste att hon mådde oerhört dåligt, då hon inte sov kräktes hon gång  på gång pga smärtan i den brutna, gipsade handen. Att hon var i svår smärta undgick ingen.

Hon lyckades så en kväll ta sig ner till sporthallen där vi hade våra andakter på kvällen och det tog inte lång tid förren hon svimmade av, eller föll i plötslig sömn.

Några minuter senare avbröts lovsången, och den här tjejen kommer fram. Hon strålar. Hon berättar hur hon svimmat av under andakten, men hur hon sedan hade  känt en hand på hennes axel. Om det var en ledares hand hon kände, eller en ängels/Jesu hand vet jag inget om. ”Och nu är jag helad!” utbrast hon och snurrade, vred och vickade på den gipsade armen! Hon spretade med fingrarna som hon inte hade kunnat röra överhuvudtaget och berättade att all smärta var borta.

Jag minns hur tiden stannade till. Rummet snurrade, och jag insåg för första gången att Gud är nära och verksam i nuet, och att han var där mitt ibland oss när vi tillbad i en sporthall i norra Sverige! Vilket vittnesbörd! Ja kan tänka mig att det var fler än jag som fick en hel del huvudbry.

Jag hade förmånen att gå i samma skola, och ha en del lektioner med tjejen i fråga, och jag fick gång på gång höra henne vittna om sitt helande för vänner, klasskamrater och lärare. Jag älskar helanden, eftersom de blir så starka vittnesbörd. Vi kan inte i vår egen kraft göra en blind seende, ge en döv hörsel eller få en illa bruten arm att bli fullkomligt återställd på några sekunder. Men Gud kan.

Over and out!

Frida

 


Åtgärder

Information

Kommentera

