Apati och Nöd – Profetiskt budskap till Sverige, genom David Wilkerson

22 11 2011

När jag denna morgon hade en stund över för andakt och reflektion fick jag för mig att lyssna på ett ljudspår jag för en tid sedan av en händelse kommit över och lagt in i min telefon. Tanken var att jag skulle lyssna några minuter, men det hela slutade i bön och tårar, och så har jag gått hela dagen, stundom gråtande, stundom bedjande.

år 2004 besökte David Wilkerson Stockholm. Han var väl förberedd i sin predikan för kvällen då Herren talade till honom och gav honom ett profetiskt budskap till den evangeliska kyrkan i Sverige. Utan en enda anteckning går Wilkerson samma kväll upp i predikstolen och förkunnar ledd av Anden det Herren har lagt på hans hjärta. Här följer en del från en sammanfattning som gjordes av tidningen DAGEN (länk till hela sammanfattningen finns längst ner):

”Jag fick ett uppseendeväckande budskap från Gud när jag satt på hotellrummet för att förbereda mig inför det här mötet. Gud sa: ‘Jag ligger i strid med den evangeliska kyrkan i Sverige.’Eftersom jag själv knappast har någon konflikt med kyrkorna i Sverige så blev jag förvånad och oförstående. Men jag kunde inte komma ifrån Guds krav på mig att framföra det här budskapet till de kristna i Sverige och Skandinavien. Jag bävar och känner mig förkrossad, och min avsikt är inte att sträcka upp er här i Sverige.

Gud sa till mig att ‘om du vågar framföra budskapet så kommer det att spridas över hela Skandinavien och en stor mängd människor kommer att lyssna uppmärksamt?’ Gud säger till Sveriges kristna: ‘Jag kan inte göra allt jag vill med er, eftersom vi är i otakt med varandra. Det beror inte på att ni har fallit i avfällighet eller ondska. Problemet ligger på en annan nivå: Sveriges kristna har gripits av apati och håglöshet …”

Men det finns ett vapen mot apati, och det min vän är nöd.

Jag hade bett bönen förut, många gånger, men kanske aldrig med ett sådant allvar som idag: Att Gud ska lägga en nöd på mitt hjärta: för församlingen och för de förlorade. En nöd som tvingar mig bedjande ner på knä och som driver mig till handling.

Det finns oerhört mycket mer att säga. Lyssna själv, för predikan finns att hämta gratis här som MP3:

http://www.predikoindex.com/index.php?option=com_rokdownloads&view=folder&Itemid=93&id=5:david-wilkerson

Och här kan du också läsa en sammanfattning från tidningen DAGEN:

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=258930

 

Allt gott! Frida


Åtgärder

Information

Kommentera

