Allt eller inget?

15 11 2011

I lördags hade vi en endagarskonferens i vår kyrka. Jag var seminarietalare och skulle tala över ämnet ”Allt eller inget! – Efterföljelse i den helige Andes kraft!”. Men det blev inte bara ett seminarium utav det hela, utan Gud talade rakt in i mitt liv under det att jag förberedde undervisningen. Några kvällar innan satt jag och skrev medan det strömmade floder av tårar ner för mina kinder, och Gud var verkligen starkt närvarande. Temat fick predika in i både andras och mitt eget liv.

Kort och gott handlade seminariet om att följa Jesus, ty det är stor skillnad på tro och efterföljelse. Tro är ingen praktisk handling. Du kan ligga i din säng och stirra upp i taket och tro görmycket! Efterföljelse däremot är en praktisk handling som inte är glamorös, för Jesus går sällan till glamorösa ställen. Jag tror att Jesus går till dem han alltid har gått till: till de utstötta och sjuka, till de hungriga och rädda, till de som inte är värda något i världens ögon. Till de ensamma. Till de förlorade. Vill man följa Jesus får man skit under naglarna. Kort sagt, du kan nöja dig med att bara tro på Jesus, men tro som inte leder till en längtan efter att bli mer lik Jesus och att följa honom kan inte vara helt igenom sund, om du frågar mig.

Har du väl börjat följa i mästarens fotspår kan det nog vara värt att någon gång fundera på hur mycket allvar du lägger i din efterföljelse – följer du Jesus vart han än går? Skulle du följa honom om det blev förbjudet att göra det i ditt land? Skulle du följa honom med risk att bli dödad? Jesus var väldigt bra på att dra saker till sin spets för att utmana, men också för att människor skulle förstå allvaret. Jesus är intresserad av hela ditt hjärta, inte halva. För Jesus är det allt eller inget som gäller.

I Jesu spår får man misslyckas. Man får göra fel. Man får bli rädd. Se bara på lärjungarna! Det handlar inte om det. Det handlar om din inställning. Att följa handlar om att gå med och se. Att pröva och försöka. Att lära sig. Och du får göra det i vetskap om att den helige Ande bor i dig och med Guds löften som stadig grund. När man läser missionsuppdraget så läser man ofta enbart vers 19-20a, dvs själva uppdraget. Men har du tänkt på vad Jesus säger innan det? ”Åt mig har getts all makt i himmelen och på jorden!” Och efter? ”Och jag är med er alla dagar till tidens slut!” Du är väl utrustad för äventyr.

Låt ständigt din mästares damm täcka dig lyder ett gammalt judiskt ordspråk. Tanken bygger på att man ska gå så nära sin mästare att dammet från hans sandaler yr upp över dig. Jesus räcker dig handen idag, ler och säger ”följ mig”. Och börjar du vandra tror jag snart att du kommer förstå att det äventyret är värt att ge allt för.

 

 


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: