I vems händer?

8 11 2011

Ibland stannar jag upp och funderar på varför jag har valt att lägga mitt liv i Guds händer, bara för att styrkas i min övertygelse. Gud håller att utforskas, det har jag sett otaliga gånger. När jag tvivlar på Guds existens slutar det med att jag ser hans fingeravtryck överallt, när jag tvivlar på Guds kärlek till mig blir bibelns texter en enda lång kärleksförklaring. När Gud känns långt borta inser jag att han bor i mitt hjärta, så nära det går att komma. Därför är jag inte rädd för att då och då stanna upp och fundera över varför jag har beslutat mig för att lägga mitt liv i Guds händer.

Jag har lagt mitt liv i Guds händer först och främst för att jag vet att Gud finns. Hur vet jag det? För mig är det helt självklart. Jag har hört Gud tala, jag har sett hur personer som varit skadade och sjuka blivit friska när jag bett för dem (tillockmed människor som inte tror på Gud överhuvudtaget), Jag har erfarit Guds närvaro och jag har sett hur mitt liv har blivit förvandlat. Jag skulle kunna göra en meterlång lista på saker som inte går att förklara på annat sätt än att det var Gud som gjorde något, där jag själv varit ögonvittne. Han har gjort så mycket i mitt liv som inte går att bortförklara av den mest påläste skeptiker och jag får dagligen sitta vid Guds fötter, tala med Honom och ta emot ny kraft. Därför vet jag att Gud finns.

Om Gud är på riktigt så är också hans löften en verklighet. Jag är fullständigt övertygad om att bibeln är Guds ord, vilket jag skulle kunna göra en lång utläggning om. I bibeln från skapelsen till den yttersta tiden blir det tydligt för mig att Gud är densamme igår, idag och i evighet, och han visar sin makt och härlighet genom olika människor genom historien. Bibeln damp inte ner från himmelen i färdig form en dag, utan är snarare en samling berättelser om vad Gud har gjort i olika människors liv, ofta noggrant daterade sådana, så platser, tider, människor och historiska händelser är lätta att kolla upp. Tillsammans vittnar de om Guds storhet, godhet och kärlek till oss, dig och mig med korset som klimax. Är bibeln sann har vi också ett verkligt val att göra: Att öppna dörren för Jesus eller att ignorera hans ivrigt ihärdiga knackande. Jag har lagt mitt liv i Jesu händer för att jag älskar Honom, och jag är evigt tacksam för allt han gjort för mig. Jag har sett hur Gud alltid stått vid sitt ord och jag litar på hans löften.

Så behöver jag inte fundera länge förrän jag stärkt i min tro, påmind om vad Gud gör, gjort och kommer att göra i mitt liv i tacksamhet fastställer:  Vem skulle jag följa, om inte Han som gick hela vägen, till ock med in i döden, för mig? Vem skulle jag älska, om inte Han som älskade mig innan jag fanns till? I vilka händer skulle jag lägga mitt liv, om inte i de som blev genomborrade för min skull?


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: