Påminnelseplatser

3 11 2011

I gamla testamentet kan vi följa många olika snubbar som är på väg. Vissa har ett stadigt mål i sikte, andra irrar mest omkring. Deras resor tar olika lång tid, vissa reser solo och andra färdas tillsammans med flera tusen andra snubbar och snubbinnor. Deras resor handlar inte bara om att färdas från en plats till en annan; det är också en tydlig resa i deras relation med Gud, och många fick se och uppleva fantastiska saker.

Om man läser en bit i tex moseböckerna så ser man att när Gud gör nåt lite extra supercoolt reser ofta personen som är med om det ett altare, en sten eller något annat på den platsen för att tacka Gud, men också minnas vad Gud gjorde/sa/lovade där. När Jakob i en dröm får se Gud stå framför honom och ge honom ett löfte reste han stenen han den natten använt som kudde till ett altare till Gud, och gav tillockmed platsen ett nytt namn (Betel: Guds boning) för att han och många andra skulle komma ihåg vad Gud gjorde, sa och visade där. Mose gjorde liknande saker flera gånger, reste upp stenar och byggde altare och gav platser nya namn. När folket, med Josua i spetsen gick över Jordan så reste Josua upp tolv stenar mitt i Jordan! Sen sa han som så:

Det­ta skall va­ra ett tec­ken bland er. När era barn en gång frågar: Vad be­ty­der de här ste­nar­na? skall ni sva­ra: Jor­dans vat­ten hej­da­des i sitt lopp inför Her­rens förbundsark. När den gick över Jor­dan hej­da­des vatt­net i sitt lopp. De här ste­nar­na skall va­ra ett min­nesmärke för is­ra­e­li­ter­na för all fram­tid.”

Jo­sua res­te tolv ste­nar mitt ute i Jor­dan på det ställe där präster­na som bar förbundsar­ken ha­de stått; ste­nar­na finns där än i dag. (Jos 4:6-7, 9) 

Du är, liksom jag, på resande fot. Resan är inte bara en resa från punkt A till punkt B, det är också en resa i din relation med Gud, precis som för Jakob, Mose och många andra sköna lirare i bibeln. Du har säkert tillfällen då Gud har gjort nåt extra supercoolt i ditt liv som du bär med dig. Se till att minnas det Gud gör i ditt liv så att du själv kan bli påmind om Guds storhet och även berätta det vidare till andra människor. Ett hett tips är att skaffa en bok som du skriver ner allt sådant i.

Men jag har ibland tänkt på hur just platser hjälper oss att minnas. Har du någon gång besökt ett hus du flyttat ifrån? Då vet du vad jag talar om. Att vara där och kunna ta på väggarna och känna dofterna lockar fram många glömda minnen och förstärker de man redan har på ett märkligt sätt. Jag har några gånger haft möjligheten att besöka platser där jag verkligen fick möta Gud, och varje gång har jag känt en sådan tacksamhet för det Gud gjorde i mitt liv där. Sådana platser har fått bli mina påminnelseplatser. ett hörn av golvet på en gympasal i Särna, en stol i högra delen av nedersta läktaren på skandinavium, kanten på ”scenen” i en skruttig lägergård på landet, en stol i högra änden av ett långbord på hållsta konferenscenter och så vidare. Inga märkvärdiga platser, men helig mark för mig.

 


Åtgärder

Information

One response

4 11 2011
Sofia

Häftigt! Kanske borde man försöka tänka på/bära med sig sådana platser oftare.

Snygg design förresten!🙂 Gillar att min bild kommer till användning.

Kommentera

