Generositet

25 10 2011

För lite mer än en vecka sedan fick jag vara med och preacha på ett ungdomsmöte i Eskilstuna tillsammans med två klasskompisar. Temat var generositet och jag hade en tidsgräns på 10-15 min, ett oerhört svårt uppdrag, eftersom det finns så mycket att säga på det ämnet. När jag under mina förberedelser bad jag för mötet och fick då se mig själv ge bort en hundralapp till en tjej som såg ut på ett visst sätt och satt på ett visst ställe i lokalen. Den bilden kom till mig flera gånger och jag funderade på hur jag skulle göra med den saken. Men jag förberedde det jag skulle säga och tog för säkerhetsskull med mig en hundralapp som jag knöcklade ner i min ficka.

Sen åkte vi till Eskilstuna. Medan jag stod och väntade på att det skulle börja så spanade jag en hel del efter tjejen jag hade sett när jag bad. Jag visste ungefär hur hon skulle se ut. Så plötsligt kommer det in en tjej som stämde in ganska bra på min bild. Men jag var fortfarande väldigt skeptisk. Skulle jag verkligen göra det här? Och hur stämmer det in på att ge i det fördålda? Men var det Gud som ville att jag skulle göra det så var det bäst att jag gjorde så.

När ungdomarna var på väg in för att sätta sig satt jag längst fram, men jag vred konstant huvudet bakåt för att se vad den där tjejen skulle sätta sig. Och kan ni tänka er – hon satte sig där tjejen Gud visade mig satte sig. Så då körde jag på, och mot slutet av min predikan sa jag ”Jag vet att detta är konstigt, men om ni inte kommer ihåg ett uns av vad jag sa ikväll kanske ni kommer ihåg det här” och så drog jag storyn. Sen gav jag tjejen 100 lappen. När jag sneglade bakåt senare i mötet såg jag att hon grät.

Sen vet jag inte vad som hände mer. Men det kändes gött. Tänk att vi kan ge till Gud så att han kan välsigna andra med det! Hoppas på att lägga ut min undervisning om generositet här på video nu i veckan så att ni får höra den också.

Frida

 


Åtgärder

Information

One response

25 10 2011
Jonte

Du e fantastisk, Frida! =)

Kommentera

