En liten stund med Jesus – Tips för din personliga andakt (Del 4)

4 10 2011

Detta är den fjärde delen i en serie om det man brukar kalla för ”Personlig andakt” – den tid du avsätter för att umgås med Gud i din vardag. Serien består av fyra delar:

Del 1) Varför personlig andakt?

Del 2) När, var, hur – Det praktiska kring din personliga andakt

Del 3) Bönen – De fem centrala delarna i bönen.

Del 4) Ordet – Bibelläsning utan tvång – Att hitta bibelläsningssuget!

Marcus Olson, fantastisk förkunnare och go pastor och inspiratör från Göteborg brukade ofta gästa den västgötska byggden där jag vuxit upp, och en gång uttalade han sig om alla krav och skuldkänslor som ofta är förknippade med bibelläsning och om hur man hittar bibelläsningssuget:

”Bestäm dig för att läsa bibeln en gång per dag. Men du får bara läsa EN vers! Om du råkar läsa mer än så så är det jättebra, för det betyder att du är nyfiken och vill veta mer!”.

Enligt Marcus handlade det mer om regelbundenhet än hur långt man läste. Och det är bättre att sätta ribban lågt än att kämpa för att läsa bibeln flera timmar om dagen. Om du mist ditt bibelläsningssug rekommenderar jag dig att prova Marcus förslag. En vers om dagen. Och vissa dagar kanske det bara blir just en vers, andra dagar kanske du fastnar och läser vidare.

Jag tillhör dem som gärna främst läser bibeln med andra, som man gjorde förr i tiden. Det var ganska nyss som man bara hade bibeln på sitt nattduksbord, bara några generationer bort hade bibeln sin främsta plats där man samlades för att äta tillsammans, eller i det rum man samlades för andakt. Man läste bibeln tillsammans, grubblade, samtalade, begrundade och lät sig förvandlas av Guds ord. Idag ser vi istället en trend av att bibelstudiegrupper och liknande läggs ner och försvinner. Den kristna tron blir allt mer privat. Detta är inget jag tänker beröra vidare, men jag tror att du behöver läsa bibeln både själv i din personliga andakt, men också tillsammans med andra. Idag koncentrerar vi oss dock på den personliga andakten eftersom det är detta denna bloggserie handlar om.  Jag kommer ge några korta, konkreta tips på hur du kan använda bibeln i din personliga andakt. Here goes..!

 Läs bibeln tillsammans med dess inspiratör och författare.

Innan du öppnar din bibel så be en kort bön om att den helige Ande ska öppna ditt hjärta för Guds ord och tala till dig. Läs det du har tänkt att läsa i tron om att Gud kommer tala till dig, och gör han det – om du fastnar för något särskilt, eller om Gud highlightar något speciellt bibelord – stanna upp och be utifrån det! Läser du ps 23 och grips av bilden av Gud som herde och du som får – Tacka Gud för att han är din Herde! Och så vidare. Bibeln är ett sätt att umgås med Gud på, att se mer av vem Han är och låta Honom tala till dig! Glöm aldrig att bibeln är ett levande ord, eftersom den är den levande Gudens ord.

Tumvers eller röd tråd?

Alla sätt är bra, utom de dåliga som man säger😉 Be alltid Gud att han ska leda dig i vad du ska läsa. Får du inget ordentligt direktiv från ovan så skulle jag säga: Läs det du längtar efter att läsa – men tänk på att du får ut mer om du har en röd tråd i det du läser. Tumverser (dvs att bara slå upp en sida och läsa) kan vara jättebra, och Gud kan tala på det sättet genom att leda dig till ett visst ord som du behövde höra, men oftast händer det inte utan du hamnar i ett bibelstycke om leviternas dräkter under offerceremonin. Därför är mitt tips att läsa antingen ett längre stycke ur en bok, eller en hel bok/ett helt brev från början till slut (vilket man givetvis kan dela upp på flera gånger..).

 Bibelläsningsplan.

Ett hett tips som sporrat mig väldigt mycket är att följa en bibelläsningsplan – Men då vill jag tipsa dig om en viss sådan! Jag vill inte rekommendera sådana som säger att du ska läsa ett visst stycke varje dag, så man läser hela bibeln på ett år eller liknande – det är bättre att du kör i ditt egna tempo. Skaffa dig en där det finns en ruta för varje kapitel i bibeln, som du kryssar av allteftersom du läser. På så vis gör det inget om du missar en dag, och du har bra koll på vad du har läst och inte. Kan ge tips på vart du kan få tag på en sådan, eller fixa en åt dig om du kontaktar mig!

Läs högt!

Ju fler sinnen du använder desto bättre. Jag har aldrig fått ut så mycket av min bibelläsning som när jag började läsa högt. Helt plötsligt förstod jag vad jag läste, jag missade inga småord och jag fick både uttala, höra och se texten. Tycker du det är pinsamt att läsa högt kan du alltid lyssna på bibeltexten på voxbiblia.com samtidigt som du läser – som 90-talets ”band&bok”.

 Lexikon, uppslagsböcker och andra roliga böcker!

Om du tycker det är svårt att läsa bibeln för att den känns så avlägsen, flummig och långt borta kan det vara kul att göra lite miniforskning! Det finns massa bra böcker, kommentarer konkordanser mm som kan hjälpa dig att förstå bibeln och den tid den skrevs i. Du kan slå upp personer, saker, kartor och mycket mer som gör bibelns personer mer levande för dig. Tycker du sånt är kul är det något jag starkt rekommenderar!

 Våga fråga!

Allt i bibeln är inte enkelt att förstå. Våga fråga, pastorer och ungdomsledare älskar att svara på bibelfrågor. De kanske inte kan svara på allt, men då kan ni alltid grubbla tillsammans!

 Temastudier.

Är du nyfiken på församlingen? Vill du veta mer om Guds kärlek? Känner du dig nere? Längst bak i din bibel brukar det finnas tips på olika bibelställen som handlar om en specifik sak eller knyter an till ett specifikt tema. Sånt är jättebra, och har du inte sånt i din bibel kan du hitta det i böcker eller söka själv på www.bibeln.se. Vill du vara snäppet vassare kan du ladda ner programmet e-sword. Det är gratis och där kan du jämföra olika bibelöversättningar, söka på ord och mycket mer.

Frida


Åtgärder

Information

2 responses

5 10 2011
davidwellstam

Bra tips! Gillar din stil när du skriver också – du har en egen stil som är genomgående i inläggen. Smarta grejer men tillgängligt och lekfullt!

7 10 2011
Maja

frida du är så bra på att förklara duktig på att skriva och fantastisk.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: