En liten stund med Jesus – Tips för din personliga andakt (Del 3)

20 09 2011

Detta är den tredje delen i en serie om det man brukar kalla för ”Personlig andakt” – den tid du avsätter för att umgås med Gud i din vardag. Serien består av fyra delar:

Del 1) Varför personlig andakt?
Del 2) När, var, hur – Det praktiska kring din personliga andakt
Del 3) Bönen – De fem centrala delarna i bönen.
Del 4) Ordet – Bibelläsning utan tvång – Att hitta bibelläsningssuget!

 

Del 3) Bönen – De fem centrala delarna i bönen.

Det var inte förrän Majsan, 80 år, slog huvudet på spiken som jag insåg hur allvarligt läget är: ”Jesus kan komma tillbaka när som helst – och vad håller vi på med!? Vi har tappat bönen!” Då föll polletten ner. Vi har tappat bönen, och fort har det gått! Våra ”äldre” i församlingen har så mycket att lära oss när det gäller att be, de som legat på sina knän och bett och ropat till Gud i timmar utan att tröttna ligger hästlängder före oss som ger upp innan ”amen” i fader vår. Vi är en generation som har tappat bönen för att vi inte förstår bönens kraft. I själva verket är bönen ett kraftfullt vapen i våra händer. Om vi bara visste!

Detta är något jag kan prata om i en halv evighet. Men det ska jag inte göra nu. Jag ville bara, som introduktion ge dig en liten tankeställare. 

Dagens blogginlägg handlar om bönen i din personliga andakt. Jag kommer ta upp 5 st olika sätt att be på,  utifrån Jesu undervisning om bön som finns att läsa om i Matt 6:1-15, kanske framför allt utifrån bönen som Jesus lär sina lärjungar: ”fader vår”.

1.       Lovprisning/Tacksägelse/Överlåtelse

Vår fader, du som är i himlen. Låt ditt namn bli helgat. Låt ditt rike komma. Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.

Jag brukar alltid börja min stund i bön med att prisa Gud för den han är, tacka honom för vad han gjort/gör/kommer göra i mitt liv, och på nytt lägga mitt liv i Herrens händer. Alltså först fokus på Gud och vem han är, sen fokus på vad Gud gjort i mitt liv och slutligen en överlåtelsebön. När jag lovar Gud brukar jag använda olika namn och egenskaper som Gud har, tex ”Du är min frälsare, du är början och slutet, allt håller du i din hand, du är väldig, du är mäktig…”. När jag tackar Gud brukar jag tacka för frälsningen och nåden, för Guds kärlek och omsorg, men också för specifika saker som han gjort eller håller på och gör i mitt liv. Och när jag på nytt lägger mitt liv i Guds händer så formulerar jag en egen överlåtelsebön, som jag ofta slutar med ”låt din vilja ske”, precis som i ”Fader vår”.

 2. Bön för behov/förbön för andra

Ge oss idag vårt bröd för dagen som kommer.

Efter detta brukar jag lägga fram de specifika önskningar, längtan och behov som jag har inför Gud. Det är kanske främst den här delen man tänker på när man tänker på bön. Här ber du alltså för alltifrån välsignad ekonomi till vänner som har det svårt till bra väder på semestern.. Gud vill veta alla dina önskningar och ingen bön är för liten eller för stor!

3. Bön om förlåtelse och hjälp att förlåta

Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.

I 1 Joh 1:9 står det ”Om vi bekänner våra synder är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter synderna och renar oss från all orättfärdighet”. Är inte det fantastiskt?! Gud ser allt, vet allt och längtar efter att förlåta dig. Så i den här delen av din bön uppmanar jag dig att rannsaka ditt hjärta, och be Gud om förlåtelse om det är något du behöver bli förlåten för. Är det så så vet du förmodligen om det, jag tror inte att vi behöver gräva och leta i vårt innersta efter saker vi gjort fel, utan finns det sådant tror jag att den helige Ande är snabb med att peka på de sakerna. Vi sånna tillfällen fungerar Helig Ande lite som en sån där lapp i tröjan som ständigt kliar och kliar tills man gör något åt den. Är du ärlig med din bön om förlåtelse vill Gud inget hellre än att förlåta dig!

Be vidare utifrån förlåtelse! Finns det någon person du behöver be om förlåtelse, så be Gud om hjälp och mod att göra det. Finns det någon du behöver förlåta, så be Gud om hjälp att göra det. Detta gäller även då du behöver förlåta dig själv. Ibland är det den svåraste delen, men även det vill Gud hjälpa dig med. Visst har vi en fantastisk Gud!

4. Bön om beskydd

Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss ifrån det onda.

Den här biten är lite av en bubblare, kan tyckas. Men jag tror att varje del i den bön Jesus uppmuntrar oss att be är en viktig sådan och finns där för en anledning. Be om Guds beskydd över dig och människor som finns dig nära, din församling, din familj och dina vänner.

5. Soaking

Vår femte och sista del är inte hämtad från bönen ”Fader vår”, men jag vill ändå nämna den här då jag tror att det är ett väldigt bra sätt att be på, om man varvar det med de andra delarna. Det jag har valt att kalla ”soaking” är en bön utan ord. Om du vill kan du sätta på lite lovsång i stereon om det gör det lättare för dig att koncentrera dig. Sätt dig bekvämt, blunda och var stilla inför Gud. Inbjud Gud att tala till dig och njut av att bara vara i Hans närvaro. Han njuter av att vara i din!😉 Det kan hända att Gud ger dig bilder, tankar eller talar till dig på andra sätt, så var öppen för det (det ska du alltid vara när du ber på de andra sätten med). Ta en så lång stund som du känner att du vill ha, och avrunda när du känner dig klar.

Att be utifrån de här 5 sätten kan man göra på allt från 5 min till flera timmar, och de olika delarna kommer ta olika lång tid beroende på vart i livet du befinner dig, vad du tänker på och hur du mår. Det som är viktigast att komma ihåg är att Gud ALLTID gör någonting när vi ber, och att bönen är ett kraftfullt vapen. Genom bönen kan vi förändra andra människors liv. Min handledare brukar säga att det är som om du har en maskin framför dig med en spak på. Du tänker på någonting som du vill ska hända (tex att din kompis ska bli frisk), och sen drar du i spaken, och för varje gång som du drar i spaken så blir möjligheten större att detta kommer inträffa. Hade vi haft en sådan maskin så hade vi förmodligen bara suttit och dragit i den där spaken till det vi längtar efter hade inträffat. Men bön funkar i princip så. Gud gör alltid något när vi ber efter hans vilja.

Fridens!

Frida

 


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: