En liten stund med Jesus – Tips för din personliga andakt (Del 2)

13 09 2011

Detta är den andra delen i en serie om det man brukar kalla för ”Personlig andakt” – den tid du avsätter för att umgås med Gud i din vardag. Serien består av fyra delar:

Del 1) Varför personlig andakt?
Del 2) När, var, hur – Det praktiska kring din personliga andakt
Del 3) Bönen – De fem centrala delarna i bönen.
Del 4) Ordet – Bibelläsning utan tvång – Att hitta bibelläsningssuget!

 

Del 2) När, var, hur – Det praktiska kring din personliga andakt

I förra veckans blogginlägg gick vi igenom lite kort vad en personlig andakt är och varför man bör ha en sådan. Nu är det dags att bli lite mer praktiska!

  • Planera in tid med Gud i din vardag!

”Tid är inte något man har – det är något man tar sig!” är ett uttryck som någon klok person myntat en gång i tiden. Tyvärr är det sant. Det finns inga genvägar till ett fungerande andaktsliv, det kräver både planering och struktur, två sånna där jobbiga ord som frambringar både obekväma känslor och kallsvett.. Men det går lättare än man tror, bara man bestämmer sig!

Gå igenom ditt veckoschema och bestäm en specifik tid som blir din andaktstid, kanske 20-30 min varje dag (börja hellre med en kort tid och öka sedan än tvärt om). Det ultimata är om det är samma tid varje dag, tex 07.00-07.30, eller 20.30-20.50. Morgonen är ett hett tips, men är man morgontrött så kanske kvällen är ett bättre alternativ. Prova och se vad som passar dig.

  • Hitta en bra plats för din andakt.

Välj en plats där du får vara ostörd och där du inte har saker runt omkring dig som stör din koncentration. Jag har vänner som helst tar en promenad med Gud under sin personliga andakt, medan jag vet andra som åker till kyrkan för att komma ifrån allt som behövs göras där hemma. Men jag tror de flesta gör som jag, stänger in sig på sitt rum. Vad du än väljer, se till att det blir en plats där du kan känna dig fri att vara med Gud på det sätt du vill; spela/sjunga lovsång, be högt, vara stilla och lyssna in Guds röst, dansa eller vad det än må vara.


  • Skaffa en andlig dagbok!

En andlig dagbok är helt enkelt en bok där du skriver om ditt liv med Gud; Böneämnen, bönesvar, häftiga grejer som Gud gjort i ditt liv, saker du längtar efter att Gud ska göra i ditt liv, tilltal från Gud och mycket mer. Jag har en sådan, och det är en fantastisk hjälp i min vandring i med Jesus. Är jag nere så blir jag ofta väldigt peppad och uppmuntrad av att läsa om vad Gud har gjort i mitt liv, och har jag det jobbigt i min Gudsrelation är det skönt att skriva av sig.

  • Hitta en bibelöversättning som du trivs med

Det finns ingen mening i att du ska sitta och kämpa dig igenom 1917 års översättning av bibeln, det kommer bara göra dig förvirrad och få dig att tappa suget efter att läsa bibeln. Bibel 2000 och folkbibeln är de för oss vanligaste bibelöversättningarna, och båda är mycket bra. Men känner du att du skulle vilja läsa bibeln på ett lite lättare språk finns så kallade parafraser. De är inte så exakt översatta som Bibel 2000 och folkbibeln, men de är istället skrivna på ett mer vardagligt språk som kan vara lättare att förstå. Exempel på parafraser är ”Levande Bibeln”, ”Handbok för livet” eller ”The Message” (endast på engelska). Ett hett tips är att läsa både 2000/Folkis och en parafras. Tycker man inte om att läsa kan man man lyssna på bibeln, bland annat via voxbiblia.se.

  •    Lovsång

Tycker du om att lyssna på lovsång så kanske det blir en stående del av din personliga andakt. Leta upp lovsånger du trivs med, både sådan du tycker om att lyssna på och sådan du kan sjunga med i. Är du på humör kan du sätta dig och göra en spellista som du har till din personliga andakt. Jag har en spellista per veckodag; dvs en måndagslista, en tisdagslista osv.

Det var några av mina tankar kring det praktiska inför din personliga andakt. Nästa vecka kör vi igång med de smarriga delarna, och då går vi in på bönen! Håll i hatten!

Frida


Åtgärder

Information

Kommentera

