En liten stund med Jesus – Tips för din personliga andakt (Del1)

6 09 2011

Detta är den första delen i en serie om det man brukar kalla för ”Personlig andakt” – den tid du avsätter för att umgås med Gud i din vardag. Serien består av fyra delar:

Del 1) Varför personlig andakt?
Del 2) När, var, hur – Det praktiska kring din personliga andakt
Del 3) Bönen – De fem centrala delarna i bönen.
Del 4) Ordet – Bibelläsning utan tvång – Att hitta bibelläsningssuget!

Del 1) Varför personlig andakt?

Jag tror att du håller med mig när jag säger att det är lätt att vara kristen på konferenser, ösiga möten, läger, i kyrkan och i hemgruppen. Men i vardagen är det svårare. Kanske får du en klump i magen när du hör orden ”personlig andakt” och orden ”måste” och ”borde” börjar ringa i ditt huvud. Vet du vad, du är inte ensam! Vi som är unga idag har tappat både bönen och bibelläsningen, och det närmaste vi kommer den personliga andakten är skuldkänslorna som uppkommer av att vi inte har haft någon. Känner du så, så skulle jag vilja be dig att skaka av dig alla måsten och alla skuldkänslor innan du läser vidare. Din egna stund med Jesus handlar inte om hur många kapitel du läser i bibeln, utan den handlar om att mer och mer för varje dag få en djupare relation med den Gud som skapat himmel och jord och låta dig bli älskad och uppfylld av honom och ta emot allt han har för dig! Hur coolt är inte det!

Från bibelns början till bibelns slut, från Första Mosebok till Johannes Uppenbarelse, kan vi se hur Gud manar till och värdesätter kvalitetstiden mellan Honom och den enskilda individen: Mose går upp på berget Sinai för att låta Gud tala till honom, Petrus går upp på taket för att be (Apg 10:9). I Matt 6:6 säger Jesus: ”Nej, när du ber, gå då in i din kammare, stäng dörren och be sedan till din fader som är i det fördolda. Då skall din fader, som ser i det fördolda, belöna dig”. Ja, Jesus själv gick otaliga gånger iväg för att ta ensamtid med fadern. Bibeln är full av exempel på människor som tar ensamtid med Gud!

Vi som kristna behöver både den kristna gemenskapen och ensamtid med Gud för att växa i vår tro. I gemenskapen kan vi hjälpa och stötta varandra, be för varandra, dela glädje och sorg och be och fasta tillsammans. Vi får betjäna varandra med de gåvor Gud lagt ner i oss. Jätteviktigt! Men du är kallad till att leva i relation med Jesus 24/7, inte bara på möten och i hemgruppen. I den enskilda andakten får du uttrycka ditt hjärtas innersta längtan och djupaste hemligheter för Pappa Gud. Du får helt enkelt säga precis som det är. Tacka Gud, gnäll på Gud, var rosenrasande på Gud, Jubla inför Gud.. Berätta vad du längtar efter, vad du behöver eller bara vara stilla inför Gud.. Eller kanske gråta ut? Men det som är viktigast att komma ihåg är att relationen med Gud är just en relation! För att en relation ska växa behövs kommunikation. TVÅVÄGSKOMMUNIKATION! Det handlar inte bara om dig och att du ska ge och ge. Det handlar minst lika mycket att du ska få och få! Gud vill berätta för dig vad som ligger på Hans hjärta. Han vill fylla dig med det du behöver. Låt din personliga andakt få bli ditt andrum, där du får hämta kraft och styrka hos Gud, din Herre och frälsare, fader och vän.

Jag hoppas att dessa blogginlägg ska hjälpa dig bort från krav och måsten och in i en djupare gemenskap med Jesus Kristus, där din personliga andakt blir den bästa stunden på dagen.

Hämta nu styrka hos Herren, av hans oerhörda kraft. (Ef 6:10)

Frida


Åtgärder

Information

5 responses

6 09 2011
davidwellstam

Detta verkar bli en riktigt bra bloggserie! Gillar de fem delarna och titlarna! Favvocitat från inlägget:

”Vi som är unga idag har tappat både bönen och bibelläsningen, och det närmaste vi kommer den personliga andakten är skuldkänslorna som uppkommer av att vi inte har haft någon.”

Riktigt roligt! Och skarpt. Bra att du fick med både ”ge ge ge” & ”få få få”!
Keep on jogging…I´ll be watching!

4 03 2012
Martin Fjällman

Hej Frida. Tack för en underbar blogg. Du skriver på ett så befriande sätt. Har med stor behållning läst och tagit till mig din lilla serie om Personlig andakt. Jag kommer att använda dessa texter som inspiration i vårt arbete i församlingen med den personliga andakten, hoppas det är ok. Guds välsignelse🙂
Hälsningar. Martin Fjällman: http://oppetfonster.wordpress.com/

8 03 2012
Frida

Hej Martin!
Tack så mycket för din uppmuntran! Det får du mycket gärna göra! Jag har även ett workshopsmaterial (i stort sätt samma innehåll som bloggserien) med praktiska övningar och lite annat smått och gott. Säg till om du vill ha det med🙂
Gud välsigne dig! Frida

28 03 2012
Martin Fjällman

Det vore intressant att se hur det ser ut, du får gärna skicka det till mig om du har det i ”skickbart” format. Hälsningar Martin.

21 03 2012
Ake Fyrby

Jag blev mycket glad när jag läste dessa rader om att ta tid i bibelläsning och bön hemma i sitt eget v-rum. Detta ger alla som praktiserar detta en mycket bättre start på dagen än något annat. Genom ordet får vi välsingnelse, hjälp samt fyllda av Guds kärlek för att stå starkt med Jesus. Kraft att vara frimodiga vittnen och berätta för andra om frälsningen.Tack för denna fina blogg. Gud välsingne dig Frida.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: