Att dra sig undan

31 08 2011

”…Men han drog sig ofta undan till öde trakter och bad.” Luk 5:16

I evangelierna kan vi se hur Jesus vi olika tillfällen drar sig undan folkmassorna ibland tillsammans med sina lärjungar. Detta sker ofta strax efter några av de under Jesus gjorde som väckte stor uppståndelse. Varför? Jag tror att det ligger så mycket mer i Jesu val att dra sig undan än att bara komma ifrån massorna ett tag och vila och hämta ny styrka hos Gud. Jag tror att Jesus vill statuera ett flertal exempel. Låt mig ta upp ett av dem som verkligen ligger på mitt hjärta.

För visst är det så att lika mycket som vårt beroende av andra kristna syskon omkring oss blir synligt i ordet så poängteras det hur viktig vår ensamtid med Gud är. Vi uppmanas att gå in i vår kammare för att bedja. Och nog är det så att oavsätt hur underbara Gudsmöten jag har haft tillsammans med andra så är det för det mesta när jag är själv med Gud som jag har tagit många av de viktigaste besluten i mitt liv.

När jag var 11 år och framåt började jag åka på läger. Och jag tyckte att jag själv var så konstig (det tyckte nog en del andra också..) för efter varje andakt kände jag alltid för att bara gå och lägga mig på min madrass och tänka. Så jag försvann ofta på kvällarna. Ofta lyssnade jag på lite lovsång eller läste lite ur bibeln.

Några år senare åkte jag på mitt första ordentligt långa läger långt bort. Lägret var ett skidläger och jag var inte en skidåkare. Men ändå så skulle jag upp till Särna varje vinter. Det var andakterna som drog. kompisar och sällskapsspel var en bonus. Ett år, utan att någonsin fått någon undervisning om den helige Ande (man talade inte om Anden i det sammanhang jag kom ifrån, förutom som en mystisk del i treenigheten) så bestämde jag mig för att gå fram till förbön och bli ”andedöpt”. Ordet hade jag snappat upp i någon av de böcker om helig Ande som jag snott från mina föräldrars bokhylla, gömt under madrassen och läste i smyg. Jag visste bara att då kan det hända att man talar i tungor och annat coolt, och även om jag inte visste mycket om det så visste jag att jag ville ha det. Som tur var gick jag fram till precis rätt ledare, som var öppen för DHA och de karismatiska gåvorna osv. När han bad för mig kände jag hur det pirrade i kroppen. Mina läppar rörde sig, men jag vågade inte prova att tala (jag blev istället kickstartad i tungotalet något år senare).

Efteråt kramade ledaren om mig, såg mig djupt i ögonen och sa ”- Nu tycker jag att du ska ta en stund och gå undan och bara vara med Gud. Smälta det här, tacka honom, skrika om du behöver..” Det gjorde jag. Jag skrek, hoppade i en snöhög, lade mig i snön och såg på stjärnorna och bara va’ i Guds närvaro.

Sedan dess har jag dragit mig undan efter starka Gudsmöten, eller när jag själv tjänat som tex förebedjare under ett möte osv. När Gud har gjort saker, när hans närvaro vilat tungt.. Jag kan inte gå och fika och hojta med mina vänner efter att Gud har gjort något i mitt liv. Jag behöver dra mig undan och bara vara med Gud. Tacka honom, be till honom, hämta kraft och låta honom fortsätta.

I kväll gjorde Gud mycket i mig under vår kvällssamling här på Teamträningsskolans kursvecka. Efteråt gjorde jag som jag ibland brukar, jag drog mig undan till en plats där ingen störde (toaletten. Sjukt underskattad böneplats! ) och fortsatte utgjuta mitt hjärta inför Gud, saker jag kanske inte hade kunnat uttrycka så fritt under den gemensamma samlingen, och jag kunde i stillhet lyssna in Guds röst.

Gud slutar inte att göra saker i dig för att mötesledaren bryter för fika. Skulle du känna att Gud har mer för dig eller att du vill fortsätta att vara inför Guds ansikte efter ett möte skulle jag bara vilja uppmana dig till att dra dig undan en stund innan du går och har kul med kompisarna. Likaså vill jag uppmuntra dig att inte glömma bort hur viktig din tid med Gud är, då det bara är du och Gud. Jag har i tanke att släppa en serie inlägg med konkreta tips gällande din personliga andakt längre fram. Det blir spännande!

Fridens!

Frida


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: