Att följa och bli förföljd

19 08 2011

Jag måste ha drömt hela natten. Eller väldigt väldigt länge. Hur som så vet jag precis när jag vaknade. 09.10. Med tårar i ögonen.

Jag brukar inte drömma, inte realistiskt. En gång drömde jag att jag lurade i alla att jag var Göran Persson, och de trodde mig. En annan gång drömde jag att min klasskompis var en vampyr. Men i natt var det annorlunda.

Jag drömde att vi var ett stort gäng som skulle hålla en konferens eller ett läger. Jag skulle undervisa tror jag. Tidigt en morgon när vi är på väg att vakna kommer två soldater in och börjar skjuta alla. Efter dem går en person med spjut som personen sticker i de beskjutna för att sedan verkligen kunna konstatera att de inte lever. Jag lyckas fly och får tag på fler överlevande på andra våningar av huset. Vi kommer ut ur huset och börjar vandra för att tillslut inse att den enda vägen ut ur landet är spärrad. Vid gränsen finns en kö av människor som vill över. Alla får frågan om de vill bekänna Jesus som Herre, och de som säger ja…KABOOM!

Nu finns det två alternativa slut, eftersom jag drömde slutet två gånger, men de har nästan samma innebörd.

I det första slutet träffar jag några ickekristna ungdomar, barn till landets diktator. De håller på att leta efter andra ickekristna ungdomar och skona deras liv. Jag bestämde mig att om de frågar kommer jag säga som det är, men spelade med så länge det inte fördes på tal. Tillslut lyckas jag och några fly ur landet, men är i fara om vi vänder hem.

I det andra slutet finns bara kön av människor vid gränsen, ungdomarna är inte kvar. Jag försöker fly, men sen hejdar jag mig. Det var lönlöst. Så jag ringer min mor och berättar  att jag inte tänker förneka min tro. Jag ställer mig i kö, och när det är min tur frågar jag om jag får säga några ord. Jag bekänner Jesus som Herre över mitt liv. Jag säger att jag många gånger klantat mig men att jag är viss om att jag är Guds barn, och sedan predikar jag lite till för dem. Tillslut är det dags. Jag ställer mig på knä och sjunger ”Jesus, allt till Jesus…” och de knäpper en kula emot min tinning.

I många deckare, bra som dåliga, så utsätts ofta detektiven för förföljelse och livsfara när han är riktigt nära att avslöja sanningen. När han är som starkast. När han blir ett hot. Förföljelsen blir en aktion utifrån rädsla, och ett lätt sätt att röja hotet ur vägen. När jag insåg det i drömmen blev det min point of no return. De skulle älska att se fienden kapitulera och avsäga sig allt som de står för. De skulle darra när de insåg att vi hellre mötte döden än att förneka det vi tror på.

Jag hoppas att jag hade tagit samma beslut i verkligheten.

Förföljelse och död är en verklighet för många av våra kristna syskon i världen omkring idag. Det var en verklighet för de första kristna. Det kan komma en tid då det blir verklighet för dig. För någonting är på gång i Sverige! Kristna går ut på stan och ber för människor, leder människor till tro. Väckelse ligger i luften! Och det är underbart. Men det kommer alltid finnas motstånd, ett motstånd som kanske stiger i takt med att större saker händer. Om det blir så kommer ”att vara kristen” inte längre handla om kompisar och kyrkbullar, tacokvällar och innebandy. Det kommer handla om tecken, under, mirakler, frälsningsunder och kanske förföljelse till någon grad. Men det skulle vara värt det.

Tre uppmaningar såhär på morgonkvisten:

–> Be för de kristna som faktiskt är förföljda idag

–> Fundera lite kring frälsningens pris. Vad menade Jesus när han sa: ”Om någon vill gå i mina spår måste han förneka sig själv och ta sitt kors och följa mig.” ?

–> När vi nu ändå bor i ett land utan hot och förföljelser, vad är det då som hindrar oss från att gå ut och vinna människor för Jesus? Vad kan du göra? Vad skulle du vilja göra?

Fridens!


Åtgärder

Information

One response

20 08 2011
Sofia

”Om någon vill gå i mina spår måste han förneka sig själv och ta sitt kors och följa mig.”

Det här bibelordet har jag funderat lite på, men jag har inte riktigt kommit fram till vad det skulle betyda i mitt liv.

Kommentera

