Med frustration som drivkraft

18 04 2011

En bok värd att rekommendera är ”Att vara missnöjd är en bra början” av Bill Hybels. Jag har precis avslutat sista sidan och känner att jag vill dela med mig av några tankar kring boken innan de sakta falnar och försvinner dit där så många böcker, kloka ord och predikningar försvunnit före dem. Tänk om man kunde hitta den platsen! Det hade vart nice.

Nu vet jag att många av er redan funderar på att sluta läsa. En bokrecention är ju inte direkt någon hipp läsning. Kanske skulle jag valt att utelämna just att tankarna som flyger i mitt huvud kom dit pga en bok, men jag valde att inte göra så. Detta är dock ingen recension utan ett par tankar som vem som helst kan hänga med i. Bokens budskap är ”missnöje kan leda till frustration – frustration kan leda till förändring”. Det är allt du behöver veta. Bra. Då kör vi!

Jag känner människor som drivs av en frustration, eller ett ”heligt missnöje” som har dragits till dess spets, till den punkt då personen i fråga inte har kunnat göra något annat än att slå näven i bordet och börja jobba för motsatt effekt! En sådan person är min gode vän och teamkollega Albin. Han stod inte ut med att människor i vår närhet går runt, omedvetna om Guds kärlek för dem. Jag lärde känna honom just i ett sådant skede då det fullständigt bubblade inom honom. Jag följde med ut på stan för att låta människor få uppleva en levande Gud. Jag har med stort intresse följt hans vandring detta året och både sett och hört vad Gud har gjort bland vanliga Örebroare på stan.  Halleluja!

Jag ska inte säga att jag har avundats Albin för hans heliga missnöje, det har jag inte. Men kanske någonting i närheten. Jag har ihärdigt längtat och letat efter någonting jag är riktigt irriterad på för att faktiskt kunna gå in helhjärtat i något. För att på allvar brinna för något som gör att jag är beredd att offra allt vad jag är och har för att se förändring. Jag har besökt fattiga i Serbien som lever under förskräckliga förhållanden, men har inte känt annat än medlidande och en aning irritation. Jag har följt med ut på stan och har grävt i mitt inre för att hitta den där drivkraften men har inte hittat den. Jag kanske är dum i huvudet. Det är ju inte så att jag struntar i saker och ting bara för att jag inte kokar av frustration, jag står likväl under missionsuppdraget, och gör allt för att älska min nästa som mig själv.

Men jag hade fel. Jag hade varit frustrerad hela tiden. Det som hade hänt var att jag hade fastnat i mina tankebanor, jag hade fastnat vid ”klassikerna”. De onådda människorna. De fattiga. Orättvisor. Jämställdhet. Jag har försökt gräva och gräva och gräva efter att brinna mer för de områdena, allihop av dem. Det är ju det man brukar göra, och jag kämpade med att placera in mig själv i ett av de facken. Det närmaste jag kunde hitta var evangelisation.

Förstå mig rätt, jag tycker allt det där är spännande, och de är alla saker jag vill vara en del av, mål jag vill sträva emot. Men jag har nu några år sedan förstått att mitt heliga missnöje har funnits någon helt annan stans. Församlingen. Lärjungaträning. Det finns ingenting som kan få mig att knyta mina nävar så hårt som döende församlingar, dåliga predikningar, församlingar som tappat fästet, kristna som försvinner  ur kyrkan, församlingar som inte ger den helige Ande något spelrum, församlingar som inte har en välkomnande attityd emot nya kyrkobesökare, församlingar som inte gör någonting för att vinna människor för Kristus, församlingar där man inte ser ett spår av nådegåvor i bruk, Nyfrälsta som inte får undervisning på deras nivå, kyrkvana ungdomar som inte får undervisning på den nivå de behöver, Församlingar där gudstjänst bara är tom liturgi,  församlingar som slutar be och börjar diskutera inköp av nya filter till kaffebryggarna istället… Ja, ni hör att jag går igång på det där. Och det har jag gjort sedan tonåren. Jag har bara alltid trott att det inte räknades.

Men så läste jag matt 28:19 igen. Och så log jag. För jag insåg att det står inte ”gå ut och be frälsningsbönen med alla folk” det stårGå därför ut och gör alla folk till LÄRJUNGAR: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er.”     Och jag insåg att jag faktiskt har en plats i ledet! ”Gå ut” är en given uppmaning. Men att göra någon till en lärjunge är inget som sker över en dag. Och det är ju DÄR min längtan finns! Jag formligen ÄLSKAR att göra lärjungar – att se människor ta steg i sin tro, att se dem djupna, lära sig, formas och bli mer lika Jesus! I TOTALLY LOVE THAT PART! När jag var 14-15 år började jag känna en längtan efter att undervisa och predika samtidigt som jag började förstå att jag kanske var kallad in i församlingsarbete. För ett år sedan började jag få upp ögonen för församlingsplantering, och just nu läser jag på så mycket jag kan och orkar om saken, samtalar med alla församlingsplanterare jag möter osv. Vad Gud har för specifik plan vet jag inte, men jag förtsätter att föda både min frustration och min längtan.

Men jag ska vara helt ärlig. Det var inte förrän jag läst den här boken som jag verkligen fattade att det var ett heligt missnöje som räknades. Jag har fram tills denna vackra påskvecka levt i ett sökande efter något annat, i en tro på att man måste vara heligt missnöjd över fattigdom för att bli en moder Theresa, över orättvisor för att bli en Martin Luther King Jr, över trasiga ungdomsgäng för att bli en David Wilkerson osv. Men Bill Hybels börjar det hela med att berätta om hur han var heligt missnöjd över döende församlingar och hur det ledde honom till att starta en ny församling utifrån apg 2 (amen och halleluja!). Boken har gett mig inspiration att föda min frustration, våga köra hårt tillsammans med Gud och våga förvänta mig förändring.

Du kanske känner ett heligt missnöje över nåt helt annat? Kass lovsång? Mobbade ungdomar? Svält? Kör hårt! Det är säkert där Gud vill använda dig.


Åtgärder

Information

2 responses

19 04 2011
Maja

bra, mycket insiktsfuult tycker jag. Du är en duktig lärare..!

19 04 2011
Maja

insiktsfullt förstås. men det förstod du nog.

Kommentera

