I det tysta

21 03 2011

När man studerar vid Teamträningsskolan, mellansverige, är man även förpliktigad att deltaga vid ett antal kursveckor per år. Jag ska ärligt erkänna att jag inte var så entusiastisk när det väl var dags för den första veckan att infinna sig – jag hade ju knappt kommit in i mina uppgifter och ansvarsområden i kyrkan, och så tvingas man iväg för att hänga med massa okända människor som man säkert inte kommer hinna lära känna iallafall! Inte blev det bättre av att hela konkarongen inleddes med en galen trädklättring, en match frisbeegolf på liv och död, en gravallvarlig brännbollsturnering och tillslut en natts sömn på en alldeles för lite madrassbeklädd golvyta. Ni som känner mig vet att jag verkligen inte är någon tävlingsmänniska (förutom i sällskapsspel/TVspel såklart…) och kan ana att denna kombination skulle kunna vara min värsta mardröm. Det ska jag också erkänna att det var, men allt det andra hade jag fel om. Ja, ack vad jag bedrog mig – kursveckorna visade sig bli något av teamandets höjdpunkter, och de okända människorna har blivit goda vänner. Dessutom har kursveckorna innehållit otrolligt bra undervisning och många härliga Gudsmöten. Kan det bli bättre?

Från en sådan kursvecka är jag nyligen hemkommen. Eller en extrainsatt sådan. Vi insåg nämligen att det skulle innebära en på tok för lång väntan att inte ses mellan januari och maj, så vi gjorde ett beslut att bara ses, hänga och möta Gud tre dagar i mars. Och tro mig, det var välbehövligt på alla sätt. Förutom att det var totalt underbart och uppfriskande att träffa alla underbara vänner så var Gud där och rörde om en hel del i mitt sätt att tänka. Varenda undervisning träffade mitt hjärta. Om det var planerat att de olika samlingarnas teman skulle flätas samman med en röd tråd vet jag ej, men så blev det verkligen. Och jag beslutade mig för att fortsätta söka Guds vilja, Guds ansikte och mer av Guds kraft och kärlek.

Därför var jag bara hemma högst 2-3 timmar när jag anlände från Eskilstuna till Kollektivet. Jag packade upp. Jag packade ner, och jag begav mig till kyrkan. Här har jag sedan dess befunnit mig. 3 nätter, 4 dagar. Jag hade inget klart motiv, mer än en längtan att ta mer tid för Gud och söka Honom ännu ihärdigare. Och för att göra det behövde jag komma ifrån allt som kan störa och bidra till bristande koncentration. Min plan är att stanna ytterligare två dagar.

Nog har det hänt saker under min tid här. Kanske inte så som jag hade tänkt. Det har varit ganska svårt och tungt att be. Men det har varit väldigt härligt att läsa bibeln. Det roliga är att det brukar se ut så – fast tvärt om. Det har varit härligt att tillbe och att vara i Guds närhet och jag känner en större och större fascination för Jesus. Det är den största förändringen – min Gudsbild har vuxit rätt ordentligt. Det är underbart. Lika underbar är den Guds frid som synes omge mig natt som dag. Jag känner mig så lugn och jag har verkligen fått hämta kraft och energi hos min Herre och Frälsare.

I det tysta talar andra saker högre. Bilder kan skrika, tankar kan väsnas och känslor kommer ackompanjerade av ljudet av basuner och trumpeter. Gud talar högre, utan att jag spänner öronen för att lyssna. Han talar genom människor, genom bilder, tankar, känslor, naturen och mycket mer. Ibland är jag så upptagen med att försöka lyssna att jag inte hör. Men genom att bara vara får jag höra och gensvara. Det är riktigt coolt.

Nej, nu ska jag ut ur kyrkan för första gången på 4 dagar. Färden bär dit sveriges godaste hamburgare serveras. Vart låter jag vara osagt.

 

Frid!


Åtgärder

Information

3 responses

23 03 2011
Emelie

Hej fina du! Tack för igår. Kram!

17 04 2011
David Wellstam

Nice! Visste inte att du hade en blogg! =)

18 04 2011
Frida

Jodå David, så är det. Jag har väl legat lite på latsidan när det gäller bloggandet dock, eftersom jag egentligen vill skapa en undervisningsblogg. Därför kan jag rakt på sak säga att vissa inlägg är bättre än andra.

Kommentera

