Den som mister sitt liv ska finna det

31 01 2011

Måste börja med att klargöra att följande inlägg inte är resultat av några som helst färdiga tankar, utan snarare tankar födda ur en frustration som jag burit med mig den senaste tiden. Mycket av det jag skriver stämmer säkert inte. Men kanske ligger det nåt i något. En nypa av uppväckande sanning under alltsammans. Därför tar jag risken.

Jag MÅSTE göra något. NU! För någon timma sedan stod jag i duschen. Det är min tankeplats. Plötsligt greps jag av en frustration som då och då kastat ett rep runt mitt hjärta och dragit åt – hårt, och jag kastade mig ur duschen, slängde på mig mina kläder och sprang hit redo att nedteckna mina tankar. För en kort stund såg jag förbi allt det världsliga, allt flashigt, redo att gå emot all förströelse – men så fastnade jag i att byta design på bloggen. Ett ord: onödigt. A waste of time. Och det är precis det som är upphov till min frustration; the waste of time.

Har du någon gång hört undervisning i stil med: ”..Evangelisera med ditt liv! Le mot folk på bussen!”? Det har jag. Och med dagens kristenhets mått mätt så skulle jag sträcka mig till att säga att jag är en god kristen. Jag bor i ett kristet kollektiv där vi delar på mat och ägodelar. Jag har ägnat snart två år åt att studera bibeln, och snart ett år heltid åt kyrkans ungdomar. Då och då är jag ute med ett gäng och ber för människor på stan. Jag tar av min lediga tid för att själavårda och hjälpa mina ungdomar och vänner. Jag sopsorterar och borstar mina tänder. Jag dricker mig inte full på alkohol (there aint no party like a holy ghost party..) och röker inga cigarretter. Jag spelar lovsång och går på möten. Jag läser bibeln och ber. Jag lägger pengar i kollekten. Och jag ler åt folk på bussen.

Men sen läser jag min bibel och ser hur Jesus gjorde och genast blir jag ganska bedrövad. Jesus sa aldrig ”Salig den som sopsorterar..”, däremot pratade han väldigt mycket om att älska sina medmänniskor. Jesus gick till de förlorade, och jag tror att han fortfarande är på väg dit. Men gick han dit och log för att sedan sticka hem till lärjungarna och pimpla cola och lira carcasonne? Icke! Han lade sina händer på sjuka och gjorde dem friska. Han förlät syndare. Han upprättade den svage. Och han coachade sina lärjungar så att de så småningom skulle göra det samma.

Ibland undrar jag ärligt talat vad som har hänt med dagens kristna. Kyrkan har blivit enbart liturgi. Händer det något utöver det vanliga blir man skeptisk. Gud ges inget utrymme. Stängda dörrar, slutna grupper. Kyrkor som står still. Inte överallt. Men på många platser. Frågar du en ”ännu-icke-kristen” hur en kristen är så rabblar denne upp syndakatalogen, fast tvärt om. En kristen röker inte. En kristen dricker inte. En kristen svär inte. Och de försöker hjärntvätta folk till att göra likadant. Sverige, detta frostbitna land. Vakna!

Vakna bör också den kristne som individ. Frank Mangs (Väckelseevangelist. Jag samlar på Mangs-böcker. Har 13 st för tillfället. Läs dem!) menar att väckelse börjar med syndanöd. Jag tror det är precis det vi behöver (åtminstone jag) inse vår otillräcklighet och se Guds tillsräcklighet (om det nu ens är ett ord).  Det fanns en period då jag, arma människa, tänkte att ”idag var jag duktig. Jag log mot en person på bussen. Nu tar jag ledigt från mitt kristna liv några dagar..”. Waste of time.

Låt oss stanna upp ett ögonblick. Du behöver inse att jag nu pratar utifrån mitt eget liv. I Guds rike finns inga prestationskrav. Du kan inte göra någonting som får Gud att älska dig varken mer eller mindre – Hans kärlek är fullständig. Att ”dö” från sitt eget liv för att se Guds rikes tillväxt måste födas ur en längtan. Och ibland, i mitt fall, ur en frustration.

Jag tror absolut att man kan visa på Jesus med sitt liv, och jag tror det är det vi är kallade att göra. Men inte igenom att vara som alla andra och hoppas att det lyser lite av Jesus ut ur mina ögon. Allt för många har missat vårt uppdrag och den auktoritet som finns i namnet Jesus. Att visa på Jesus med sitt liv handlar om att IMITERA  Jesus. Att göra som Jesus gjorde. Att tänka som Jesus tänkte. Att bli lik Jesus. Hur blir man det? Genom att umgås med Honom genom bön och bibelläsning. Jag blir frustrerad när jag tänker på de gånger då jag ”nöjer mig” och faktiskt tar ledigt från mitt uppdrag ett tag. Jag blir frustrerad när jag ser hur lite kvalitetstid jag tar med Gud. Jag blir frustrerad när jag tvivlar på kraften i ordet och i Jesu namn. Jag blir frustrerad över att jag så ofta håller min tro för mig själv. A Waste of time.

”-Jag MÅSTE göra något! NU!” ropar jag gång på gång. Jesus har sagt att vi ska göra större saker än vad Han gjorde när han gick på jorden. Mitt inre förvrids i gråt när jag ser världens vilsna barn och vet om Faderns kärlek till dessa. Helig Ande har lovat att tala genom mig. Jesus har lovat att vara med mig alla dagar till tidens slut. Jag vet att jag blivit utrustad med supernaturliga andliga gåvor och talanger för att leva i tjänst för Guds rike. Man måste börja någonstans, men det går för långsamt. Jag behöver prioritera mer tid med Gud. Jag behöver samtala med fler likasinnade. Jag behöver ut och så – med skörden för ögonen. Men så fort jag slumrar till tar mina fiender över – lättjan, människofruktan, förströelsen och vardagen, och jag vet att jag kommer sitta framför teveapparaten med kollektivet i kväll klockan åtta, liksom alla andra måndagskvällar.

Men jag tror att Gud håller på med nått nytt (Han som är expert på att göra allting nytt). Frustration är grunden till förändring, drivkraften till engagemang. Jesus ska bli större. Jag ska bli mindre. Och jag ska aldrig någonsin nöja mig. I dag är första dagen i resten av mitt liv. Det ska INTE bli ”a waste of time”. Amen.


Åtgärder

Information

One response

7 02 2011
Maja

Heja Frida! Du är fin.
”Den människa, som ej tillfredsställes i sin ande med något av allt detta, den är lycklig, säger Jesus. Denna människa, säger Jesus, är lyckligare situerade än andra, när han kom med Riket, och hon är salig, ty för henne betydde Himmelriket något.”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: