Hesekiels sång

14 12 2010

Jag har, sedan jag fördjupade mig i Hesekiel som bok (the Bible) under året på bibelintitutet blivit vansinnigt förtjust i den. Det går liksom inte över, och jag läser och läser, om och om igen. Självklart har jag några favoritställen, kanske till störst del de ställen där Hesekiel försöker beskriva Guds härlighet som flera gånger uppenbaras för honom (tex kap 1och kap 8). Jag är inne i en period just nu då jag läser de texterna ganska mycket, paralellt med Jesaja 6 som beskriver något liknande. Tänk att få se Guds härlighet på det sättet! Tänk att få se Gud! Och det är något som jag tror att man kan få göra även idag, Gud är ju samma Gud nu som då. Show me your GLORY!! En annan favoritdel är kap 37 som handlar om ”de förtorkade benens dal” då Hesekiel får se Gud väcka torra benknotor till liv, ge dem musikler, kött och skinn och tillslut fylla dem med sin livgivande Ande. Det är ett fantastiskt stycke!

Detta skriver jag gärna mer om framöver, men av någon konstig anledning börjar jag jämt att blogga när jag är supertrött och precis ska gå och lägga mig. Det är just därför som jag bara nosar på ämnen och aldrig skriver om dem helt och fullt ut, vilket är smått irriterande. Ber om ursäkt för detta.

Idag har jag dock tänkt mycket på Hesekiel och börjat skriva en sång om vad Hesekiel såg. En första skiss till text och melodi är färdig och jag tänkte posta första utkastet av texten här nu🙂

Hesekiels sång

Jag var under fångenskap bortförd och dömd

jag var rädd och jag trodde mig av Gud va’ glömd

Men Herren var närmare än jag förstod

 

Vid floden Kevar med sorg i mitt bröst

Fanns jag då jag hörde den Väldiges röst

Med öppnade ögon såg jag himlens land

och jag, arma männska blev rörd av den Mäktiges hand

 

Från norr kom en stormvind, det hördes ett dån

Det kom moln, det kom eld, det kom ljus därifrån

Det glittrade som utav renaste guld

 

Fyra varelser såg jag, ej av denna jord

De går ej beskriva med mänskliga ord

Men ett kan jag säga, ja detta jag vet

De strålade alla starkt av Herrens härlighet

 

Ljudet av vingslagen lät som ett brus

Utav stora vatten och jag såg ett ljus

emellan de fyra där blixtar sköt ut

 

Och brevid de fyra fanns någonting: som

Ett hjul i ett annat och ögon runtom

Visst låter det märkligt, det medger jag – men

än mer av Guds härlighet väntar oss i himmelen!

 

Över dem såg jag ett valv och förstod

att det finns mer att se, jag har inte sett nog

Där uppe så såg jag en tron av Safir

 

Jag såg Honom och föll på ansiktet ner

Som människa klarar man inte av mer

Hans röst var som ljudet av krigshärars larm

Så dånande mäktig men ändå kärleksfull och varm

 

”Människa” sa Han ”Stig upp framför mig

Jag vill gärna föra ett samtal med dig”

Och Gud är den samme idag som igår

 

Trots storhet som ej går beskriva med ord

Bultar Guds hjärta ännu för vår jord

Med dig vill han vandra i djup relation

Låtom oss därför nu lovsjunga inför Hans tron!

 

 

That’s all so far! Kommer bli grymt bra en dag! Allt till 3-takt med lite irländs feeling. Mumsfillikrabba!

Frid, fröjd och FIRE!

/Frida


Åtgärder

Information

One response

17 12 2010
Maja

Bra gjort!
fred//

Kommentera

