FRIDAS JULTIPS 2010

10 12 2010

Detta inlägg hade likagärna kunnat heta ”Fridas galna jultraditioner”. Jag tänkte dela med mig av några för mig i synnerhet viktiga ingredienser när man ska skapa den ultimata julstämningen.

Jag älskar julen. Finns det något vackrare ting än en precis lagom pyntad julgran eller något godare än en nygräddad pepparkaka? Som min bror brukar säga så är det tiden mellan första advent och julafton som är den roligaste, och det blir mer och mer kul ju närmare doppardagen man kommer. Jag tänkte berätta lite om vad jag/vi brukar göra i dagarna innan jul och kanske ge ett och annat tips på stämningshöjare!

1) Julfilm!

Julen har ju blivit lite av en TVhögtid här i Sverige, och enligt familjen Svensson (i Svensson Svensson förståss) så är det framför TV:n man firar en äkta svensk jul. Men har du tänkt på hur många fina julfilmer det finns att se? Jag och bror min gör alltid en lista på vilka julfilmer vi ska se – rangordnade från ”minst julig” till ”mest julig”. Jag måste tipsa om några filmer som du bara måste se!

A christmas carol är ett absolut måste. Charles Dickens gamla klassiker finns i massvis med varianter. Jag vill dock rekommendera Mupparnas Julsaga vilken jag skulle säga är den bästa av alla viarianter. På andra plats hittar vi den nya versionen som Disney gjorde förra året, där alla karaktärer är animerade efter Jim Carrey. Den heter kort och gott En Julsaga och har precis kommit på DVD. En tredje klassisk version är Musses Julsaga. Den är endast 20 min lång.

Andra bra julfilmer är: Nu är det jul igen, Christmas with the Kranks, Grinchen, Musse och hans vänner önskar god jul mfl.

Och vi får för all del inte glömma Julkalendern! Är den på TV dålig så finns de flesta på youtube (tex, Jul i kapernaum, när karusellerna sover, Pelle Svanslös, Mysteriet på Greveholm)

I vår familj har vi även som tradition att vi ser ett avsnitt av Hipp Hipps ”adventskalender” ”Itzaks Julevangelium”. Det är en kalender i 4 delar med HippHipp gänget. Vi ser ett varje advent.

 

2) Julkalender

Jag har i 4 eller 5 års tid följt en julkalender som du hittar på www.oioioi.se där de presenterar ett dåligt ordskämt varje dag! Fantastisk sida! Riktigt bra!

 

3) Julmusik!

Jag skulle även vilja rekommendera www.julradio.se som är en fantastisk webbradio med julmusik, tävlingar mm. dygnet runt!

 

4) Lars Vegas Trio

Ingen jul utan den fantastiska gruppen ”Lars Vegas trio” (som förövrigt består av FEM medlemmar). Deras skiva ”Lars Christmas” är fantastisk. KÖP DEN! Jag hade den äran att se gruppens julshow härom året, vilken var helt fantastisk!

Här kommer en av trions jullåtar:

 

5) Paketinslagning!

En dag innan jul, då jag har köpt klart alla julklappar, så brukar jag sätta mig ner och slå in dem. Detta är en riktig festdag som firas med Julmust, julmusik, godis och givetvis – tomteluva på huvudet! Detta gjorde jag för övrigt idag.

 

Ja, mina vänner. Detta var allt så länge! Snart kommer ett inlägg om julmust! Missa inte detta!

Frid, fröjd och fire!

/Frida


Åtgärder

Information

Kommentera

