Leroy, Leroy, Leroy

15 11 2010

Det finns en kille jag gillar. Jag gillar honom i egenskap av kompositör. Leroy Anderson är mannen som gjorde den klassiska musiken rolig! Jag är övertygad om att du har hört minst två stycken av dessa tre mästerverk som jag ska presentera för dig, och jag är överygad om att du kommer gilla dem allihop, kulturkännare eller inte!

Det första stycket har du hört om du är nåt sånär bevandrad i den vanligaste julmusiken. Idag får den bli en hyllning till snön som just nu regnar bort utanför mitt fönster. Och just det! När det gäller Anderson så är det inte bara lyssna som gäller – det är alltid roligt att titta på dessutom! Han lägger ofta in ”ljudeffekter” i sin musik, och finns det inget instrument som låter så får man hitta på ett eget!🙂 Spana in killen som spelar instrumentet som låter som ljudet av en piska, han ser så fruktansvärt uttråkad ut! Och på slutet får ni veta hur man gör ljudet av en gnäggande häst! Spänningen är olidlig!!  ;)

Nästa stycke, mina damer och herrar, hörs ofta på film, speciellt när det handlar om något som skrivs eller räknas. Leroy bestämde sig en dag för att skriva ett klassiskt stycke för en viss orkestersättning – och en SKRIVMASKIN! Jag för min del undrar hur skrivmaskinsnoterna ser ut… Återigen kul att kolla! Rulla bandet!

Slutligen ett stycke som jag själv har spelat faktiskt *nöjd*. Ett trestämmigt trumpetstycke som är helt fantastiskt. Tänkte lägga upp klippet där jag själv är med men insåg att jag inte hinner det nu på morgonkvisten. Det får bli en senare fråga. Nåväl! Sista låten i min ”topp tre – Leroy Anderson” – lista är BUGLERS HOLLIDAY! Och det här är ett vasst gäng! Fast egentligen ska det bara vara tre trumpeter och ett piano….

Fantastiskt. Kanske är det fel att kalla Anderson för en klassisk kompositör, men gränsen där är hårfin. Detta får gärna diskuteras i kommentarerna nedan;)

Nu är det dags för frukost! (Newsflash!)

Remember – God made you special and He loves you very much!


Åtgärder

Information

Kommentera

