Dumma svensk!

6 05 2010

Ibland kan jag bli lite trött på oss svenskar. All denna tidsbundenhet tillexempel! För ett par dagar sedan skulle jag till en kyrka för att planera med frizons förbönsteam och samlingen var planerad till 18.00. Jag som är hyffsat kass på att hitta i staden (har ju bara bott här snart 9 månader) gav mig ut i god tid. När jag väl insåg att jag  hittade fick jag maska och maska – jag får ju inte dyka upp förtidigt! Och eftersom det är allmänt känt att vi ofta är lite småförsenade i frikyrkosammanhang så tänkte jag att ”ja, men 18.01 är ju perfekt tid! Då borde de vara där, och jag är inte så farligt försenad..”. Sagt och gjort, min cykel rullade in vid kyrkan exakt 18.01, och det var ungefär då jag insåg hur bisarr hela situationen var! Det värsta är att jag ofta ofta gör precis likadant.

Man behöver inte åka långt bort för att kulturen ändras helt på den punkten. När vi för någon månad sedan var i Serbien så fick vi detta bekräftat. Bussarna tex kommer och åker lite när de vill. De går mer på ”flaxtid” än ”flextid” – har man tur så kommer bussen. Och har du åkt tåg mycket tåg i Sverige vet du att efter 5 minuter plockar nästan allatrafik i Serbien (egen bild) bekymrat upp sina mobiltelefoner för att ringa minst 3 personer och meddela att tåget är sent. 

Det är inte bara tidstänkandet i sverige som jag muttrar lite åt så här på morgonkvisten. Ta tex denna otroliga rädsla för nya saker, för människor, för att göra bort sig. Ska jag vara ärlig så tror jag att detta ibland sätter käppar i hjulet för kyrkan och församlingen. I vår rädsla för människor och i vårt kontrollbehov är det nog vanligt att vi låser oss och ger Gud förminskat spelrum i vårat liv. Kanske är det därför vi ofta har så svårt att lägga våra liv i Guds händer eller att be ”låt Din vilja ske”, trots att vi är SÅ medvetna om att det definitivt är det bästa man kan göra. 

Jag tror att vi så smått behöver börja borra oss igenom normen. Applicera tankesättet som fanns i den första kristna församlingen på våra liv idag, trots att den fanns i en annan kultur för ganska många år sedan. Dela allt, uppmuntra varandra till nya steg i tron, använda sig av de andliga gåvorna som så många gånger finns där men som så sällan används osv. En glad kassörska

Jag var i USA för snart ett år sedan. När jag tänker tillbaka på den resan så skulle jag säga att det roligaste var att gå och handla och att gå ut och äta. Varför? En helt klart betydande orsak var kassörskorna och serveringspersonalen. De var alltid så trevliga, pratade alltid så mycket de kunde med sina kunder, ställde frågor och var nyfikna. Jag slår vad om att de får ut så mycket mer av sitt jobb än kassörskorna i Sverige. De får ett möte med människor på ett helt annant sätt.

 Ni som känner mig vet att jag är en människo-människa – jag älskar att möta människor och skulle aldrig någonsin kunna jobba med maskiner.. Jag har bestämt mig för att aktivt jobba på min människofruktan och jag har varit med om så mycket roligt! Så jag har en dagens utmaning til dig: Nästa gång du går och handlar eller tar en hamburgare- småprata med personen i kassan! Det kan göra hela den personens dag (jag vet, men 1,5 års erfarenhet av resturangyrket i bakfickan) och du övar dig i människofruktan😉 Finurligt va!

Mina vänner – nu är det hög tid för frukost!

”Fear none but God”🙂 /Frida


Åtgärder

Information

Kommentera

