Uppbrott

2 05 2010

Ser du bilden allra överst på min blogg? Den kan tyckas ”klassisk”, ”tråkig” och lite standard. Men jag skulle aldrig kunna välja en bild som sa mer om mitt liv än just den här. Varför? Jag ska förklara

Jag är alltid smått skeptisk till perioden april-juli, och den ovisshet man då lever i. Ansökningarna är gjorda, domen väntar. Vad händer till hösten? För ett år sedan var jag kolugn vid den här tiden på året. Visst hade jag reservplaner: jag hade sökt två kurser på univeristetet. Men jag visste vad jag skulle göra – jag skulle jobba! Chefen på extraknäcket hade uttryckt en önskan om att jag skulle jobba sommar och framåt, och det tackar man ju inte nej till!

Men i juli händer det. Dagen innan jag ska börja jobba ringer jag och frågar på tider och schema. Då hade jag i sommarstressen glömts bort och försvunnit. Och jobb till hösten? Nej det skulle nog bli svårt. Vad gör man i det läget? Hur tänker man? Gud borde ju haft koll på att alla ansökningsdatum var förbi! Bah!

Jag tar genast bussen till Hönökonferensen och tröstas av mina vänner. Och så en kväll fattar jag mitt beslut. Ett år av ovisshet väntade och vad kan man göra bättre än att lägga det helt i Guds händer? Saken var biff. Jag började helt enkelt söka Guds ledning inför året, och jag tänkte att ”säger han ‘Gå dit!’ så springer jag..”. Samtidigt började jag surfa bibelskolor inför nästa läsår – då skulle jag vara mer förberedd! var väldigt lockad av Örebro missionsskola trots den allmänt tråkiga hemsidan.. Nånting i mig gjorde att jag inte kunde släppa taget om just Örebro.

Jag hamnade sedan på festivalen frizon som vakt. Frizon hade det året tema ”uppbrott” vilket var mitt i prick. Där träffade jag Anni och vi började prata. Anni berättade att hon skulle gå bibelinstitutet på örebro missionsskola till hösten, och jag sa att jag var jättesugen på det jag med, och tänkte gå där nästa läsår. Det går nån dag och jag börjar bli smått frustrerad över att Gud inte visar mig vart jag ska ta vägen – jag som var så from och gav honom fritt utrymme att leda mig vart som helst.. Då kommer Anni fram och säger ”Jag måste prata med dig! Det finns platser kvar på Bibelinstitutet!”. Jag kände hur mitt hjärta började bulta hårt. Jag? Örebro? Det är ju terminstart om två veckor?  Jag gick mig neråt toaletterna för att fylla på lite vatten i flaskan. Där faller min blick på en liten liten lapp mitt bland alla anslag: ”Vi är tre tjejer som söker en fjärdemedlem till uppstart av kollektiv i Örebro”. Jag har alltid velat bo i kollektiv, och hade faktist suttit i funktionärsbussen på väg till festivalområdet och pratat kollektivboende med en tjej, och berättat att jag verkligen ville prova på det. Då var tankarna på Göteborg eller kanske Alingsås. Men Örebro?

Jag la mig ner i det gröna gräset och blickade upp mot de gröna trädkronorna som vajade i vinden. Där tog jag även bilden. Jag låg där och funderade, kanske en kvart, kanske en timma. Sen bestämde jag mig för att köra!Jag tog mod till mig och hörde av mig till tjejerna. Jag kände i hela kroppen hur Gud stod och hoppade upp och ner, pekade, flaxade och skrek ”GÅ!!!!!”. Så jag sprang.

Två dagar efter frizon hade jag kommit in på skola OCH fått rummet i kollektivet. Trots för sen anmälningstid och bostadsbrist. Hade jag inte bott i kollektiv hade jag inte klarat året ekonomiskt, så jag ser verkligen Guds ledning i det med. Jag trivs så bra och är så nöjd!

Nu är vi där igen. Sökningarna är gjorda, framtiden ligger inte i våra händer. En tid av frustration och ovisshet. En tid som jag uppmuntrar dig att lägga i Guds händer. En tid för uppbrott. Vad blir ditt uppbrott i år?


Åtgärder

Information

Kommentera

