Det är en världslig sak!

26 04 2010

I fredags råkade jag klanta mig nåt kopiöst då min i förra månaden inköpta mobiltelefon for i backen med en smäll. Efter det startade den inte mer. Jag kan inte neka att när jag väl kom till insik om att telefonen ”e’ helt slut” som Roy och Roger brukar säga så blev jag väldigt deppig. När jag som fattig student för en gångs skull unnar mig nåt trevligt så ska jag givetvis klanta till det så det går sönder.. Usch! Varför var jag inte mer försiktig? varför satte jag inte större värde på den när den fungerade? Ni känner säkert igen tankarna som börjar mala..

Men så gick det några timmar, några dagar och man inser hur dum man egentligen är när man låter hela världen cirkulera kring den senaste tekninken och de häftigaste prylarna. Att man sätter så stort värde på sina prylar, som egentligen bara är förgängliga ting – Eller ”världsliga saker” som allas våran Karlsson på taket uttrycker det. Kan det finnas något onödigare än att samla skatter på jorden? När jag är ute och ”trubadurar” utan mina ”rythmiska rådgivare” så brukar jag alltid köra igång med den gamla klassikern ”En fattig trubadur” skriven av Alvar Kraft och Arne Pärsson. En klassiker helt enkelt. Jag fick gå och sjunga den för mig själv och då gick det lättare att lyfta blicken från det jordiska och koncentrera sig på de eviga skatterna.

Åter till rubriken som knyter an till en välkänd Astrid Lindgren figur.. Saken är den att jag mitt i allt ihop håller på och tittar igenom just Karlsson på taket (en favorit från barndomen). Han kan kan tyckas vara elak, självisk och irriterande, men kanske behöver vi då och då en Karlsson på taken som får våra ångmaskiner att explodera för att sedan i oförståelse rycker på axlarna åt våra jämmerskrik: Vad gnäller du för? Det är ju en världslig sak!


Åtgärder

Information

Kommentera

