Kära gamla NES

20 04 2010

Jag tillhör en av de många som under sin uppväxt har spenderat timmar, dagar, veckor, månader och år framför ett NES. Fantastiska tider! Vi fick ett NES av några kompisar, jag och min bror, och efter det satt vi alltid framfö televisionsapparaten i varsin uppblåsbar marabouemjölkchoklad-fotölj och blev guidad i en värld full av svamp och skölpaddor av den lilla Italienaren med den stora mustachen. NES. 8 bits. Fantastiskt. Nu har jag plockat fram det igen, fullt funktionabelt, och det är en fröjd att få spela alla gamla härliga spel igen!

Att folk är dåliga på att sköta sina NESkonsoller gör mig dock lite smått förargad. Hur ska de då kunna få leva kvar till eftervärlden? Faktum är att allt för många konsoller kasseras för ett vanligt fel som kostar en 100lapp att rätta till. Sorgligt. Min gode vän Oscar är NESsamlare, och han har gett mig ett par trevliga skötselråd:

1) Blås inte i spelet! Om du ska göra det, så ta ett tunt tygstycke och sätt över innan du blåser.

2) Polera metallen i själva spelen genom att försiktigt gnugga med en tops. På så vis får du bort eventuell beläggning och annat bös.

3) Om avläsningen inte fungerar som den ska kan det vara conectorn som behöver bytas. Sånna finns på tradera för 100-150kronor. Helt klart värt.

Det finns mycket att nämna om NES, och eftersom jag spelar mycket nu så kommer jag garanterat återkomma till detta och dirkutera spel, speedruns, 8bitmusik med mera.

NES ftw!

/Frida


Åtgärder

Information

Kommentera

